Valstybė iki šiol nežino, kiek ir kokias paslaugas turi teikti tik viešojo sektoriaus institucijos

Lietuvoje yra per 4 tūkst. iš valstybės biudžeto ir savivaldybės biudžetų išlaikomų viešojo valdymo institucijų, kurios vykdo valstybės valdymo funkcijas ir užtikrina viešųjų bei administracinių paslaugų teikimą. Viešasis sektorius, atsižvelgdamas į keliamus paslaugos tikslus ir kokybės reikalavimus, turėtų teikti tik tas viešąsias paslaugas, kurių negali teikti nevyriausybinės ir bendruomeninės organizacijos ar verslo įmonės. Iki šiol nėra žinoma, kiek tokių paslaugų turime ir kas jas turi teikti, rodo Valstybės kontrolės atliktas auditas „Ar pasirengta priimti sprendimus dėl administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo pertvarkos“.

Auditoriai pastebi, kad viešosios institucijos neteikia informacijos apie teikiamų paslaugų kokybę, todėl valstybė neturi patikimų duomenų apie viešojo valdymo institucijų teikiamas paslaugas, jų kokybę, prieinamumą bei kainą.

Nėra nustatyto ir sureguliuoto bendro valdymo modelio, tačiau vis dar steigiami nauji paslaugų teikėjai. Pavyzdžiui, 2015–2017 m. I ketvirtį 21 savivaldybė įsteigė 46 naujus paslaugų teikėjus – įstaigas ir įmones.

Atlikti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo stebėseną ir analizę pavesta Vidaus reikalų ministerijai. Kaupti tokią informaciją ministerija pradėjo nuo 2013 m. ir turėjo baigti iki šių metų gegužės mėnesio. „Stebėsenos sistemai jau yra išleista 862 tūkst. eurų lėšų, tačiau iki šiol nevaldomi patikimi ir išsamūs duomenys apie administracines ir viešąsias paslaugas. Į Vidaus reikalų ministerijos informacinę sistemą pateikta 10 tūkst. paslaugų teikimo aprašymų ir tik 2 proc. šių paslaugų stebėsenos rodiklių, apibūdinančių paslaugų kokybę, kainą ir kitus parametrus. Sukaupta informacija turėjo būti panaudota ne tik valstybei priimant valdymo sprendimus, bet ir sudarant sąlygas visuomenei atlikti paiešką viešame kataloge“, –  teigė vyriausioji valstybinė auditorė Ingryda Česnakevičiūtė.

Audito rekomendacijose Vidaus reikalų ministerijai nurodoma sukurti viešųjų paslaugų teikimo administravimo mechanizmą, kuris leistų pasirinkti tinkamiausią viešųjų paslaugų teikėją ir nustatyti, kokias administracines ir viešąsias paslaugas turėtų teikti valstybė. Ministerija tai turėtų atlikti iki 2019 m. pabaigos.

Šaltinis: Valstybės kontrolė