Įvertinusi inspektavimo ataskaitą, kitus surinktus duomenis ir siekdama apsaugoti visuomenės, indėlininkų ir kitų klientų interesus, Lietuvos banko valdyba paskelbė Ūkio banko veiklos apribojimą, paskirtas banko laikinasis administratorius. Sprendimą apriboti banko veiklą Lietuvos banko valdyba priėmė įvertinusi rizikingas pastarųjų metų banko veiklos tendencijas, bankui žalingus akcininkų veiksmus, priežiūros institucijos nurodymų nevykdymą ir dėl to kylančią grėsmę stabiliai ir patikimai banko veiklai. Sprendimas priimtas įsitikinus, kad kitos įstatymų numatytos poveikio priemonės būtų nepakankamos užtikrinti indėlininkų ir visuomenės interesų apsaugą.
2012 m. gruodį-2013 m. sausį vykusio Ūkio banko inspektavimo metu nustatyta, kad bankas vykdė rizikingą veiklą, netinkamai vertino prisiimamą kredito riziką, ne visais atvejais įsitikino skolininkų galimybėmis vykdyti skolinius įsipareigojimus, neformavo pakankamų specialiųjų atidėjinių probleminėms paskoloms, taikė nepriimtinus sandorių vaizdavimo apskaitoje būdus ir taip pažeidė riziką ribojančius teisės aktus. Nustatyta, kad, suformavus tinkamus specialiuosius atidėjinius probleminėms paskoloms, tinkamai įvertinus kitą turtą, Ūkio banko turto grynoji vertė būtų mažesnė nei deklaruojama priežiūros institucijai pateikiamose ataskaitose, o bankas nevykdytų su kapitalu susijusių riziką ribojančių normatyvų.
Pagal Lietuvos bankui pateiktus duomenis, Ūkio bankas vasario 12 d. nebevykdo likvidumo normatyvo. Ūkio banko akcininkai ir vadovybė neįgyvendino paskolų pertvarkymo plano, nepaisė nurodymų iš esmės sumažinti su pagrindiniu akcininku susijusių paskolų portfelio dalį arba tik formaliai juos vykdė. Būtent su pagrindiniu akcininku susijusioms įmonėms suteiktos paskolos sudaro didžiąją probleminių paskolų portfelio dalį. Net ir po keleto pakartotinių reikalavimų Lietuvos bankui nepateikta duomenų, įrodančių, kad Ūkio banko pagrindiniai akcininkai būtų pasirengę užtikrinti patikimą banko valdymą ir turėtų realių galimybių stiprinti banko kapitalą bei pašalinti kitus banko veiklos trūkumus.
Banko veiklos trūkumai ir teisės aktų pažeidimai nustatomi ne pirmą kartą. Tačiau, kaip atskleidė pastarojo inspektavimo metu surinkta informacija, ankstesni bankui nustatyti reikalavimai gerinti banko turto kokybę, stiprinti kapitalo bazę ir riboti veiklos riziką neįvykdyti. Pagal Bankų įstatymą administratorius turi banko stebėtojų tarybos, valdybos ir administracijos vadovo įgaliojimus. Jis įpareigotas detaliai įvertinti Ūkio banko finansinę būklę ir imtis adekvačių ir efektyvių veiksmų apsaugoti banko indėlininkų ir klientų interesus. Atsižvelgiant į būtinybę klausimą spręsti ypač greitai, administratorius įpareigotas išvadas ir pasiūlymus Lietuvos bankui pateikti ne vėliau kaip per 6 dienas nuo nutarimo priėmimo. Laikinai, kol bus nuspręsta dėl Ūkio banko problemų sprendimų būdų, bankas finansinių paslaugų neteiks. Lietuvos bankas pabrėžia, kad Ūkio bankui pritaikyta poveikio priemonė yra išimtinai susijusi tik su šiuo banku. Visi kiti Lietuvoje veikiantys bankai ir užsienio bankų skyriai vykdo riziką ribojančius normatyvus ir rizikos jų veiklos stabilumui nėra. Ūkio banko įsipareigojimai kitiems šalyje veikiantiems bankams ar kredito unijoms yra nereikšmingi.
Šaltinis: Lietuvos bankas