Nuo 2010 m. viešasis sektorius neišvengiamai privalės taikyti naujus apskaitos standartus


Audito komitetas: nuo 2010 m. viešasis sektorius neišvengiamai privalės taikyti naujus apskaitos standartus Lapkričio 4 d. Audito komitetas posėdyje svarstė klausimą, kaip vyksta viešojo sektoriaus apskaitos reformos įgyvendinimas bei pasirengimas taikyti viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus. Vyriausybės 2005 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 718 buvo pritarta reformos koncepcijai ir patvirtintas reformos įgyvendinimo planas. Pagal šią reformą, nuo 2010 metų sausio 1 d. visos viešojo sektoriaus įstaigos privalo tvarkyti buhalteriją pagal naujuosius viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus ir pereiti nuo buhalterinės apskaitos tvarkymo modifikuotu principu prie apskaitos tvarkymo kaupimo principu. Kaupimo principo taikymas sudaro prielaidas parengti aukštesnės kokybės, patikimesnes finansines ataskaitas, kurios leis finansinių ataskaitų vartotojams priimti veiksmingesnius išteklių panaudojimo ir valdymo sprendimus bei efektyviau kontroliuoti riziką.
Finansų ministerijos atstovai informavo Audito komitetą, kaip vyksta pasirengimas reformai, kokie buvo priimami sprendimai bei kokius dar planuojama priimti ateityje. Įgyvendinant reformą, buvo priimti pagrindiniai reikalingi teisės aktai, parengtos ir paskelbtos apskaitos pagal naujuosius standartus metodologinės pagalbos priemonės, vyko mokymai ir seminarai. Audito komitetas, išnagrinėjęs pateiktą informaciją, įvertino, kad visa reikalinga teisinė bazė ir metodologinės priemonės jau parengtos, bet sėkmingas reformos įgyvendinimas labai priklauso nuo viešojo sektoriaus subjektų supratimo apie reformos svarbą bei laiku priimamų atitinkamų sprendimų, rengiantis pereiti prie naujų viešojo sektoriaus apskaitos standartų. Susidarė įspūdis, kad viešojo sektoriaus subjektai labai vangiai ir nenoriai rengiasi reformos įgyvendinimui ir nepagrįstai vis prašo atidėti standartų taikymo terminą. Nors Valstybės kontrolė savo išvadoje dėl Lietuvos Respublikos 2008 m. valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitos teigia, kad dauguma viešojo sektoriaus subjektų nepasirengę reformai, pasak Audito komiteto pirmininkės Loretos Graužinienės, "visiškai nėra jokios esminės priežasties, kodėl reikėtų stabdyti vykdomą reformą. Komitetas įvertino, kad metodologiškai reformai pasirengta, tai reiškia, kad visi viešojo sektoriaus subjektų vadovai ir finansininkai turi prisiimti asmeninę atsakomybę už sklandų reformos įgyvendinimą. Kitaip nebus – reikia dirbti, o laiko nėra daug, todėl reikia atsakingai ruoštis".
Audito komiteto pirmininkė L. Graužinienė taip pat atkreipė dėmesį, kad viešojo sektoriaus apskaitos tvarkymas pagal naujus viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos standartus yra labai svarbus, siekiant racionaliai, taupiai ir efektyviai valdyti valstybės turtą bei kontroliuoti jo panaudojimą.
Audito komitetas, siekdamas, kad reforma vyktų sklandžiai ir efektyviai, priėmė sprendimą, kuriuo pasiūlė LR Vyriausybei paskirti instituciją, atsakingą už pasirengimo nuo 2010 m. taikyti viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus ir vėlesnio jų taikymo priežiūrą bei kontrolę, kuri Audito komitetui kiekvieną ketvirtį teiktų informaciją apie viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos eigą, bei numatyti viešojo sektoriaus subjektų administracinę atsakomybę bei sankcijas už neteisingą viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimą bei teisės aktų nesilaikymą.

Šaltinis: LR Seimas
2009-11-06