Naują 7-ojo VAS „Apskaitos politikos, apskaitinių įvertinimų keitimas ir klaidų taisymas” redakciją ir 12-ojo VAS „Ilgalaikis materialusis turtas” 42 ir 70 punktų pakeitimą įmonės turėtų taikyti sudarydamos 2012 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių finansines ataskaitas.
Nauja 7-ojo VAS redakcija siekiama padidinti įmonių finansinių ataskaitų patikimumą, taip pat galimybę palyginti su kitų ataskaitinių laikotarpių ir kitų įmonių finansinėmis ataskaitomis. Be to, siekiama supaprastinti standarte pateikiamus įmonių apskaitos tvarkymo reikalavimus, kai jie sunkiai įgyvendinami ar buvo griežtesni už tarptautinių apskaitos standartų, pavyzdžiui, projekte numatyta, kad pakeitus apskaitos politiką, jei taisymo suma nereikšminga, tai retrospektyvinis taisymo būdas gali būti netaikomas ir nereikalaujama to atskleisti aiškinamajame rašte. Standarto projektas papildytas naujomis VI dalimi „Atvejai, kai retrospektyvinio taisymo būdo taikyti neįmanoma“, VII dalimi „Standarto taikymas pirmą kartą” ir VIII dalimi „Informacijos atskleidimas aiškinamajame rašte“. Projekto pagrindinės sąvokos įvardytos tiksliau ir jų apibrėžtys sukonkretintos: „apskaitinių įvertinimų keitimas“, „esminė apskaitos klaida“, „perspektyvinis taisymo būdas“ ir „retrospektyvinis taisymo būdas“. Projekto dalyje apie apskaitos politikos keitimą vietoje anksčiau buvusio apskaitos politikos keitimo dėl įstatymų ir kitų teisės aktų pasikeitimo yra įrašyta tik dėl įstatymų, reglamentuojančių apskaitą ir finansinių ataskaitų sudarymą, pasikeitimo. Vietoje anksčiau buvusio vienintelio atvejo, kai suma negali būti tiksliai įvertinta taikant naują politiką, pateikti trys atvejai, kai pakeitus apskaitos politiką, netaikomas retrospektyvinis taisymo būdas: kai šio reikalavimo įvykdyti neįmanoma arba taisymo suma nereikšminga, arba verslo apskaitos standartuose nurodytas kitas būdas. Aiškiau išdėstyti finansinių ataskaitų koregavimo reikalavimai, kai pakeitus apskaitos politiką, taikomas retrospektyvinis taisymo būdas. Registravimo apskaitoje reikalavimai nepakeisti. Panaikintas standarto 12 punktas, o jo nuostatos perkeltos į projekto VII dalį „Standarto taikymas pirmą kartą” ir plačiau paaiškintos. Standartas papildytas nauju 11 punktu ir plačiau paaiškinta išimtis, kuriai šis standartas netaikomas, kai ilgalaikio materialiojo turto apskaitai vietoj savikainos būdo pradedamas taikyti perkainotos vertės būdas.
Projekto dalyje apie apskaitinio įvertinimo keitimą išskiriamas reikšmingas apskaitinio įvertinimo keitimas. Anksčiau standarte reikšmingumas nebuvo išskirtas. Projektas nereglamentuoja nereikšmingo apskaitinio įvertinimo keitimo poveikio registravimo apskaitoje. Kaip registruoti apskaitoje nereikšmingas sumas paliekama nusistatyti pačioms įmonėms.
Projekto dalyje apie klaidų taisymą naujai apibrėžta esminė klaida. Duomenų nepateikimas arba neteisingas pateikimas yra reikšmingi ir laikomi esmine klaida, jei jie atskirai ar kartu gali daryti įtaką vartotojų sprendimams, priimamiems remiantis finansinėmis ataskaitomis. Projekte nustatyta, kad, taisant esmines ankstesnių laikotarpių apskaitos klaidas, reikia taikyti retrospektyvinį taisymo būdą, nebent šio reikalavimo įvykdyti neįmanoma. Atvejai, kai retrospektyvinio taisymo būdo taikyti neįmanoma, pateikiami projekto VI dalyje. Projekte tiksliau apibrėžta, kaip taisyti finansinių ataskaitų esmines apskaitos klaidas retrospektyviniu būdu. Registravimo apskaitoje reikalavimai nepakeisti. Naujoje standarto projekto VI dalyje „Atvejai, kai retrospektyvinio taisymo būdo taikyti neįmanoma” išvardyti standarto reikalavimo taikyti retrospektyvinį taisymo būdą pakeitus apskaitos politiką ar retrospektyviai perskaičiuoti duomenis taisant esmines klaidas apribojimai. Naujoje standarto projekto VII dalyje „Standartų taikymas pirmą kartą” pateikti reikalavimai, kaip apskaitoje turi būti registruojamas ir finansinėse ataskaitose parodomas apskaitos politikos pakeitimo poveikio rezultatas pradedant taikyti naujus verslo apskaitos standartus ar jų pakeitimus. Ši projekto dalis iš esmės atitinka buvusį standarto 12 punktą dėl apskaitos politikos keitimo. Į naują standarto projekto VIII dalį „Informacijos atskleidimas aiškinamajame rašte” perkeltos standarto IV, VI ir VIII dalių nuostatos. Projekte nustatytas reikalavimas aiškinamajame rašte atskleisti tik reikšmingas apskaitos politikos pakeitimų ir apskaitinių įvertinimų sumas ir informaciją tik apie esminių klaidų taisymą. Įrašytas papildomas reikalavimas atskleisti pakeistos apskaitos politikos taikymo būdą. Išbrauktas reikalavimas atskleisti padaryto apskaitinių įvertinimų pakeitimo sumą, kuri darys įtaką vėlesniems ataskaitiniams laikotarpiams.
Parengtas 12-ojo verslo apskaitos standarto 42 ir 70 punktų pakeitimo projektas. Standarto 42 punkto pakeitimo projekte nustatyta, kad ilgalaikio materialiojo turto minimalios vertės keitimas laikomas apskaitinio įvertinimo keitimu, o ne apskaitos politikos keitimu. Projekte pabrėžiama, kad minimali ilgalaikio materialiojo turto vertė negali būti keičiama dažnai ir be ekonominio pagrindo, pateikiama pavyzdžių.
Standarto 70 punkto pakeitimo projekte nustatyta, kad ilgalaikio materialiojo turto nusidėvėjimo skaičiavimo metodo keitimas, jeigu jis atitinka standarto 69 punkto reikalavimus, tai yra, jeigu buvo peržiūrėtas dėl to, kad buvo pastebėtas reikšmingas laukiamos iš to turto ekonominės naudos pasikeitimas, yra laikomas apskaitinio įvertinimo keitimu.
Šaltinis: Audito ir apskaitos tarnyba
2011-10-24