Paskelbtas 38-ojo VAS „Mažųjų bendrijų apskaita ir finansinės ataskaitos“ diskusijų projektas

Audito ir apskaitos tarnyba (AAT) parengė naujo 38-ojo VAS „Mažųjų bendrijų apskaita ir finansinės ataskaitos“ projektą ir jį paskelbė, norėdama sužinoti nuomonę. Prašoma teikti pastabas ir pasiūlymus.Mažųjų bendrijų apskaitos reikalavimai supaprastinti, t. y. numatoma, kad mažoji bendrija rengs finansinių ataskaitų rinkinį, kurį sudaro tik balansas ir pelno (nuostolių) ataskaita. 38-ajame VAS „Mažųjų bendrijų apskaita ir finansinės ataskaitos“ nereikalaujama: – išskirti finansinės ir investicinės veiklos pelno (nuostolių) ataskaitoje. – sudaryti nuosavo kapitalo pokyčių ataskaitos (38-ojo VAS projekte numatyta, kad mažoji bendrija kartu su pelno (nuostolių) ataskaita pateiks lentelę, kurioje bus nurodoma papildoma informacija apie paskirstytą pelną). – rengti aiškinamojo rašto. – vertinti turto ir įsipareigojimų tikrąja verte. – taikyti perkainotos vertės būdo ilgalaikio materialiojo turto apskaitai. – Nuvertinti nematerialiojo ir ilgalaikio materialiojo turto. – vertinti atsargų grynąja galimo realizavimo verte. – sudaryti atidėjinių, pripažinti neapibrėžtųjų įsipareigojimų ir neapibrėžtojo turto. – skaičiuoti ir apskaitoje registruoti atidėtojo pelno mokesčio. Prašoma pareikšti nuomonę dėl: 1. Galimybės mažosioms bendrijoms taikyti VAS, išskyrus 4-ąjį VAS „Nuosavo kapitalo pokyčių ataskaita”, 8-ąjį VAS „Nuosavas kapitalas”, 33-iąjį VAS „Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių finansinė atskaitomybė”, 36-ąjį VAS „Neribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų buhalterinė apskaita ir finansinė atskaitomybė”, 39-ąjį VAS „Kolektyvinio investavimo subjektų ir pensijų fondų apskaita, finansinės ataskaitos”, 43-iąjį VAS „Kredito unijų apskaita ir finansinės ataskaitos”. Jeigu mažosioms bendrijoms būtų leidžiama pasirinkti taikyti verslo apskaitos standartus, siūloma, kad verslo apskaitos standartų nuostatos būtų taikomos tik apskaitai tvarkyti, o finansinėms ataskaitoms sudaryti ir toliau būtų naudojamos 38-ojo VAS prieduose pateiktos pavyzdinės balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitos formos, nes mažųjų bendrijų nuosavo kapitalo sudėtis skiriasi nuo akcinės ar uždarosios akcinės bendrovės nuosavo kapitalo. Jeigu mažosios bendrijos pasirinktų rengti finansines ataskaitas pagal visų verslo apskaitos standartų reikalavimus, pavyzdžiui, rengti sutrumpintas finansines ataskaitas, jos be papildomų paaiškinimų negalėtų užpildyti balanso nuosavo kapitalo dalies, parengti nuosavo kapitalo pokyčių ataskaitos ir šių ataskaitų pateikti Registrų centrui. Jeigu mažosios bendrijos pasirinktų sudaryti sutrumpintas finansines ataskaitas, reikėtų paaiškinti, kad narių įnašai rodomi balanso kapitalo straipsnyje. Atitinkami paaiškinimai turėtų būti pateikti ir apie nuosavo kapitalo pokyčių ataskaitos straipsnius, nes pagal Mažųjų bendrijų įstatymo nuostatas mažoji bendrija neturės akcijų priedų, savų akcijų, privalomojo rezervo ir rezervo savoms akcijoms įsigyti. Siūloma diskutuoti, ar mažoji bendrija galės priimti sprendimą dėl rezervų sudarymo iš nepaskirstytojo pelno. Pasirinkusi taikyti VAS, mažoji bendrija turėtų rengti aiškinamąjį raštą. Kituose verslo apskaitos standartuose yra nuostatų, susijusių su finansinės ir investicinės veiklos pajamų ir sąnaudų pripažinimu, todėl reikėtų mažųjų bendrijų pelno (nuostolių) ataskaitą papildyti eilute Finansinė ir investicinė veikla ir tokiu būdu suderinti mažųjų bendrijų pelno (nuostolių) ataskaitą su sutrumpinta pelno nuostolių ataskaita. Mažųjų bendrijų balanso forma skiriasi nuo sutrumpintos balanso formos nuosavo kapitalo dalimi. Jeigu būtų pritarta galimybei taikyti visus verslo apskaitos standartus, reikėtų 38-ojo VAS „Mažųjų bendrijų apskaita ir finansinės ataskaitos” projekto bendrąsias nuostatas papildyti tokiu nauju punktu: „2. Mažosios bendrijos gali pasirinkti: 2.1. tvarkyti apskaitą ir sudaryti finansines ataskaitas tik pagal šio standarto nuostatas; 2.2. sudaryti finansines ataskaitas naudojant šio standarto 1 ir 2 prieduose pateiktas pavyzdines balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitos formas ir rengiant sutrumpintą aiškinamąjį raštą pagal 6-ojo VAS „Aiškinamasis raštas” reikalavimus, o tvarkant apskaitą vadovautis kitų standartų nuostatomis, jei jos neprieštarauja šiam standartui, ir šio standarto nuostatomis dėl nuosavo kapitalo apskaitos; 2.3. sudaryti sutrumpintas finansines ataskaitas ir tvarkant apskaitą vadovautis kitais VAS ir šio standarto nuostatomis dėl nuosavo kapitalo apskaitos.” 2. Dėl aiškinamojo rašto parengimo. Ar mažosios bendrijos finansinių ataskaitų rinkinį turėtų sudaryti ne tik balansas ir pelno (nuostolių) ataskaita, bet ir aiškinamasis raštas? Ar aiškinamojo rašto parengimas nebūtų sunki našta bendrijoms? Jei mažosios bendrijos rengtų aiškinamąjį raštą, kokia informacija jame turėtų būti atskleidžiama: turėtų būti paaiškinamos tik reikšmingos finansinių ataskaitų sumos ir jų pasikeitimo priežastys, pavyzdžiui, reikšmingų įvykių, kurių neatskleidimas galėtų turėti reikšmingą įtaką bendrijos finansinių ataskaitų informacijos vartotojų priimamiems sprendimams, trumpas aprašymas, ir pateikiama informacija apie mažosios bendrijos reorganizavimą, pertvarkymą ar likvidavimą, ar ir daugiau informacijos? 3. Dėl finansinio turto vertės sumažėjimo. 38-ojo VAS projekte numatytas tik finansinio turto vertės sumažėjimas. Ar mažosios bendrijos turėtų nustatyti ir apskaitoje registruoti finansinio turto vertės sumažėjimą, ar turėtų būti supaprastintas standarto 32 punktas? Ar reikėtų standarte nustatyti, kad turėtų būti skaičiuojamas tik pinigų ir indėlių nuvertėjimas? Ar reikėtų pateikti išsamesnį paaiškinimą apie finansinio turto vertės sumažėjimo nustatymą ir registravimą? Kadangi 38-asis VAS „Mažųjų bendrijų apskaita ir finansinės ataskaitos” bus taikomas naujos teisinės formos įmonėms, mažosioms bendrijoms, kurių apskaitą galės tvarkyti ir bendrijos narys, siekdami patenkinti finansinių ataskaitų informacijos vartotojų poreikius gauti teisingą informaciją apie bendrijos finansinę būklę ir veiklos rezultatus, maloniai prašome pareikšti nuomonę dėl anksčiau pateiktų klausimų ir standarto nuostatų, t. y. ar nereikėtų kai kurių nuostatų, kaip perteklinių, atsisakyti, o gal reikėtų standarte nustatyti daugiau reikalavimų. Šaltinis: AAT